Wpisy oznaczone tagiem czynniki

Czynniki chorobowe

Czynniki chorobowe Im więcej czynników ryzyka pojawia się u danej osoby, tym jest ona bardziej narażona na chorobę. Wpływ tych czynników na określonego człowieka jest zależny od różnorodnych warunków: miejsca, nasilenia bądź systemu obronnego organizmu. Dlatego różni ludzie mogą inaczej reagować na dane czynniki ryzyka. Określony czynnik niesie ze sobą objawy chorobowe, jeśli siła jego działania przekracza próg reakcji obronnej organizmu. Pojawiają się wtedy często symptomy, które świadczą o zakłóceniu homeostazy ustroju. Czynniki ryzyka chorób pozwalają planować czy rozwinie się choroba, jaki będzie miała przebieg oraz ewentualne powikłania. Jak będzie wyglądać moda, czy też styl? Czy będzie miała miejsce tu uroda? Określenie czynników chorobotwórczych pomaga zapobiegać chorobom, przez ich redukcję bądź całkowitą eliminację. Alergia jest to uczulenie, nadwrażliwość organizmu na kontakt z obcą substancją (alergenem), szczególnie trawą, pyłkami kwiatowymi, pokarmem, kurzem, roztoczami czy niektórymi metalami np. niklem. Alergia może przybierać różne formy: tj. pokrzywka, zapalenie skóry, astma czy katar sienny. Uczulenie, czyli odpowiedź alergiczna świadczy o tym, że wytworzył się już wcześniej kontakt z alergenem, podczas którego doszło do procesu prowadzącego do rozwoju nadwrażliwości. Podatność na uczulenia jest w wielu wypadkach uwarunkowana genetycznie. Najczęściej pojawia się alergia oddechowa, alergia pyłkowa, rzadziej alergia pokarmowa. Na skutek alergii dochodzi również do zmian skórnych. Zanieczyszczone powietrze spalinami, dym z papierosów, który trzeba wdychać na każdym kroku, kosmetyki, chemia gospodarcza, to tylko kilka z ważnych przyczyn powstawania alergii, na które jesteśmy narażenia każdego dnia. Wszystkie te toksyny dostają się do naszych płuc. Toksyny obniżają naszą odporność a co za tym idzie – organizm nie jest wystarczająco chroniony.

Czynniki genetyczne

Czynniki genetyczne Przypuszcza się, że u ludzi czynnik dziedziczny odgrywa rolę w dziedziczeniu chorób powodujących otyłość wtórną np. takich jak cukrzyca. Otyłość ma charakter rodzinny, gdzie podstawową rolę odgrywają nawyki żywieniowe i życiowe. Ryzyko otyłości jest większe, gdy rodzice dziecka są otyli, a szczególnie matka. Kolejną przyczyną biologiczną jest nieprawidłowy metabolizm, który skutkuje zwiększeniem liczby komórek tłuszczowych. Magazynowanie tłuszczu prowadzi do powstania i utrzymywania nadmiernej masy ciała. Z badań wynika, że istnieje współzależność między spożyciem tłuszczu a jego ilością w organizmie. Jak będzie wyglądać moda, czy też styl? Czy będzie miała miejsce tu uroda? Osoby z nadmierną masą ciała szczególnie powinny większą uwagę skupić na ilości przyjmowanego tłuszczu, ponieważ u tej grupy osób mechanizmy, które kontrolują łaknienie są zaburzone. Otyli mężczyźni najczęściej spożywają smażone mięsa, kiełbasy, hamburgery, pizzę zaś kobiety lody, czekoladę, ciasta i kremy. Produkty te zawierają zbędne kalorii, kwasy tłuszczowe trans, nasycone kwasy tłuszczowe, jak również cholesterol, który spożywany w nadmiarze wytwarza zły cholesterol (LDL) i trójglicerydy, które z kolei są szkodliwe dla organizmu. Racjonalne spożywanie posiłków jest jednym z ważnych elementów w przeciwdziałaniu otyłości. Zbyt szybkie tempo życia, brak czasu, życie w ciągłym stresie, to przyczyny nieregularnego jedzenia, które często jest niezaplanowane, spożywane w pośpiechu oraz posiada bardzo małą wartość odżywczą. Aby człowiek zaczął prawidłowo się odżywiać, musi unormować swój sposób spożywania pokarmów. Najlepiej, by osoba rozłożyła sobie posiłki na pożywne i zdrowe śniadanie, lekki obiad i lekkostrawną kolację oraz małe przekąski w środku przedpołudnia i popołudnia. Kolacje warto zjeść co najmniej dwie godziny przed snem, by organizm miał czas na trawienie.

  • Kategorie

  • Portal

    Lato w pełni warto więc dobrać odpowiednią dietę. Niezwykle ważne żeby o tej porze roku zadbać nie tylko o odpowiednią ilość kalorii dostarczaną organizmowi, ale także o odpowiednie nawodnienie. Najlepszym rozwiązaniem będzie dieta śródziemnomorska, smaczna i jednocześnie dostarczająca ciału wszystkiego, czego potrzeba mu w upalne dni. Opiera się ona głównie na lekkich potrawach przygotowywanych na podstawie produktów nieprzetworzonych- warzyw, owoców i ryb. Dodatkowo bogata jest w mleko i przetwory mleczne. W czasie kiedy temperatury przekraczają 30 stopni warto zadbać o odpowiednie chłodzenie. Warto zamiast kawy sięgnąć po jogurt, który wspomoże trawienie, owoce, w szczególności arbuzy, melony czy pomarańcze, zadbają o odpowiedni bilans płynów, a dodany do obiadu czosnek poprawi krążenie krwi, a tym samym naturalnie schłodzi ciało. Dieta śródziemnomorska nie oznacza konieczności całkowitej rezygnacji z mięsa, musi byćono jednak odpowiednio dobierane. Zastąpienie wołowiny i wieprzowiny drobiem odciąży nasz żołądek. www.sterydy.co

  • Wpisy

  • Dodatkowo taka dieta dzięki ograniczeniu tłuszczów dostarczanych do organizmu jest jednocześnie zdrowa i pozwala łatwiej pozbyć się zbędnych kilogramów. Niezależnie od diety konieczne jest spożywanie dużej ilości płynów. Odpowiednim wyborem w takim przypadku będzie woda i soki. Zdecydowanie powinniśmy wystrzegać się jakichkolwiek napojów zawierających pobudzającą nasz organizm kofeinę. Tak zbalansowana dieta ułatwi przetrwanie nawet najcięższego upału, a jednocześnie przyniesie dużą ulgę organizmowi.